duminică, 26 martie 2017

Paine traditionala ungureasca






De departe cred ca aceasta e cea mai buna si mai pufoasa paine de casa pe care am facut-o pana acum. Cu o coaja subtire si crocanta si miez pufos, pur si simplu ne-am indragostit de ea . Am gasit reteta aici acum ceva timp si de atunci m-am tot gandit la ea dar parca imi parea prea complicat de realizat si ca necesita mult timp pentru a o prepara. Pana la urma mi-am luat inima in dinti si am zis DA, vreau sa o fac si pe asta. Nu va spun cat a fost de laudata painica mea si cum de atunci copiii imi cer mereu sa o refac. Si nici nu e greu de preparat pana la urma. Da, e drept ca necesita mai mult timp dar daca te organizezi cum trebuie nici asta nu mai e o  problema si va garantez ca merita efortul.

Pentru aceasta paine avem nevoie de o maia care se prepara cu o seara inainte. Eu incep sa prepar maiaua dupa amiaza.
Intr-un bol de plastic cu capac se amesteca 550 gr faina alba 650 cu 550 ml apa . Compozitia bine omogenizata se lasa descoperita la temperatura camerei aproximativ 2 ore iar apoi se adauga 30 ml ulei. Se amesteca, se asaza capacul peste  bol si se lasa la odihnit pana a doua zi (cam 10-12 ore).
In acest timp maiaua va forma niste bule, ceea ce inseamna ca e numai buna de folosit.

Pentru paine avem nevoie de : 

800 gr faina alba 650
210 ml apa calduta
30 gr drojdie proaspata
50 ml ulei
1 lingura de sare
1 lingurita rasa de zahar

Intr-un bol mare se pune 210 ml apa calduta , zaharul si drojdia.

 Se amesteca pentru a se topi drojdia. Se toarna apoi 50 ml ulei si maiaua pregatita de cu seara. Jumatate din cantitatea de faina se amesteca cu sarea si se adauga peste maia . Se mixeaza pana se omogenizeaza .

 Se incorporeaza apoi si restul de faina si se framanta bine bine de tot pana se obtine un aluat neted care nu se mai lipeste de maini.

Se acopera vasul cu aluatul cu un prosop de bucatarie si se lasa la dospit aproximativ 30 de minute. 
Dupa acest timp aluatul se mai framanta bine inca 5 minute si iar se lasa la dospit in loc caldut acoperit cu un prosop inca 30 de minute.

Urmeaza apoi partea distractiva: modelarea 

Se unge blatul de lucru (eu am lucrat pe masa de bucatarie peste care am asezat o musama curata) cu ulei . Se ia aluatul si se intoarce cu susul in jos pe blatul uns cu ulei. Cu mana se intinde aluatul  intr-un patrat de aproximativ 40x40.  Se indoaie lateralele iar apoi se face un sul cat mai strans de sus in jos.





Dreptunghiul de aluat astfel obtinut se asaza pe o hartie de copt care ar trebui sa fie mai mare decat  aluatul.

Pentru copt painea avem nevoie de un vas cu capac cat mai mare si cu peretii grosi. Vasul meu e acesta si are volumul  de 6 litri dar dupa cum vedeti in imagini painea a crescut atat de mult incat la un moment dat in timpul coptului  capacul vasului a inceput sa se ridice si painea a ramas impregnata cu modelul de pe capac.

 Asadar recomad o cratita de 7-8 litri daca aveti . Eu nu am asa ca am ramas tot la  aceasta de fiecare data.

In cratita in care vom coace painea se adauga 100 ml apa calda iar apoi se ia aluatul cu tot cu hartia de copt si se asaza in vas avand grija la faptul ca apa va urca putin pe margini . Aceasta e si motivul pentru care avem nevoie de hartie de copt mai mare.


 Se asaza capacul peste oala iar apoi aluatul se lasa la dopsit in vas inca aproximativ o jumatate de ora.

Intre timp se incinge cuptorul la 245 grade pe functia de sus +jos + ventilatie.
Se ridica capacul de la vas si cu un cutit foarte bine ascutit se cresteaza painea transversal cu adancituri de aprox 1 cm.

 Se asaza iar capacul peste vas si se da painea la cuptorul incins la 245 grade. Dupa ce se introduce painea in cuptor se reduce temperatura la 230 grade si se coace asa 30 minute. Dupa cele 30 de minute se mai reduce temperatura la 200 grade si se coace inca 10 minute. Se indeparteaza capacul de la vasul cu paine si se mai coace apoi inca 15 minute la 200 grade pentru a se rumeni frumos.
Se scoate painea din cuptor si  se pensuleaza rapid cu apa rece .
Se scoate apoi painea din vas si se indeparteaza folia de copt . 
 Painea se asaza pe un gratar si se lasa la racit la temperatura camerei.
Nu-i asa ca e minunata? Nu pot sa va spun cat e de buna...





2 comentarii: